Seramiğe özgü mekan: D’art Galeri

2018121721355319_jdev2ao23bmumm4jcqjliq3d761

2014 yılında kurulan D’art Galeri, seramik sanatı üzerine yoğunlaşıyor. Bugüne kadar birçok sergiye ev sahipliği yapan galeride aynı zamanda seramik çalışma atölyesi de yer alıyor. Galeri bu yıl çok istediği Beyoğlu Galata’daki Ceneviz Sarayı binasına taşındı. Galerinin kurucusu ve seramik sanatçısı Duygu Bağlan’la seramik sanatına ve D’art Galeri’ye ilişkin merak edilenleri konuştuk.

Seramiğe olan ilginiz nasıl başladı ve galerinin kurulma sürecini anlatır mısınız?

Duygu Bağlan: 1991 yılında başladım seramikle uğraşmaya. 2014 yılına kadar da seramik sanatının yaşadıgı bütün zorlukları gayet güzel deneyimledim. O süre içinde zaten seramiğe özgü galeriye ihtiyaç olduğuna emin oldum. Çünkü resim ve diğer sanat dalları gibi seramiğin özel bir mekanı yok. Sanatçılar özellikle yeni nesil mekan bulamıyor. Ben ‘İstanbul Seramik Sanat Günleri’ de düzenledim. 57 sanatçıyla başlayıp 500’ü aşan sanatçıyla dört sene bu etkinliği yaptım. Geçen sene yapılamadı bir takım anlaşmazlıklardan dolayı. Buna destek olan ve mekan sağlayan İstanbul Büyükşehir Belediyisi’ydi. Kendi içlerindeki bir takım değişikliklerden dolayı sanata verdikleri değer bence bir süre değişti. Bunun dışında 15 yıl önce asıl eğitimim olan kimya ile ilgili Saint Michel Fransız Lisesi’nde öğretmen olarak başlayacakken, seramik atölyesi kurma teklifi üzerine seramik atölyesinin sorumluluğunu aldım. Seramik çocukken, gençken gelişime çok katkı sağlıyor. Çünkü hayal ettiğiniz şeyi çamurdan forma dönüştürebiliyorsunuz. Galeriyi dört yıl önce yine Galata’da tarihi bir yapı içindeki dairede kurduk. Ama bu yıl çok güzel bir şey oldu. Yıllardır önünden geçip hayaller kurduğum bu Ceneviz yapısı, vakıflar tarafından ihaleye çıktı. Alabilme ihtimalimizin olmadığını düşünerek, ama en azından deneyelim diyerek girdiğim ihaleden, burayı alarak çıktım. Burada güzel ve aslına uygun restorasyon yapmak istiyoruz. Çalışmalara da başladık. Lazer taramalarımız yapıldı, röleve çizimlerimiz tamamlanmak üzere. Yılbaşından sonra da bunları teslim edeceğiz ve ikinci, üçüncü adımlarımıza geçeceğiz. Tek hedefimiz burada seramiği insanlara sunmak, ya da yaptırmak değil aynı zamanda mekanı da kurtarıp daha güzel bir şekilde kalmasını sağlamak. 21 sene burada olacağız.

Mekanda Türk mitolojisine ait figütlerin, motiflerin yer aldığı çokça eser var. Bu özel ele aldığınız bir konu mu?

Duygu Bağlan: Seramiğe başladığımdan beri eski Türk yazıtları ilgi alanım. O konularla ilgili çalışıyorum. O desen, motifleri kullanıyorum.

Galeri kurulduğundan bugüne neler yaptınız?

Duygu Bağlan: Yılda 11-12 tane sergi açtık. Bunların biri hariç hepsi seramikle ilgili oldu. Galerimize başka insanların da gelmesini sağlamak için diğer disiplinlere de senede bir defa yer veriliyor. Mesela şuanda olan sergimiz de ahşap sergisi. O da 2018 yılının son sergisi.

Yeni sergiden bahsedermisiniz?

Duygu Bağlan: Anadolu üniversitesinde ahşap bölümünde yıllardır tanıdığım Devrim Erakalın’ın ‘Ahşap Hat Tontu Sergisi’ne ev sahipliği yapacağız 5 Ocak’a kadar. Hat ağırlıklı olarak dursa da aslında form olarak bir takım şeyleri muhteşem şekilde işleyen bir sanatçı.

Sanat fuarlarına galeri olarak ilginiz nasıl?

Duygu Bağlan: Dört senedir fuarlara katılmaya çalışıyoruz. Tabiki seramik eserlerle katılıyoruz. Ama bundan sonra benim düşüncem ekibe içine farklı bir disiplinde sanatçı da katmak. Böylece o sanatın izleyicisini de bizim standa odaklayabiliriz. Resim galerilerinin yaptıgı gibi bu fuarlara çok sayıda sanatçıyla katılmayı düşünüyorum. n Galeride aynı zamanda atölyeniz de var. Yeni mekanla birlikte buraya yeni gelen bir kitle de var mı?

Duygu Bağlan: Var hiç ummadığım bir şekilde İstanbul’un bir ucundan gelen insanlar bile var. Çünkü 3-4 kişiden fazla insanı mekana sokmaya çalışmadım. İzlemeye ve oturmaya gelebilir ama işin ticari tarafında değilim, kafam hiçbir zaman ona basmadı. Önemli olan buraya gelenin mutlu bir şekilde çalışması ve benim de huzur içinde olabilmem. Çünkü okulda zaten 20-25 çocukla çalışıyorum. Tabii çok keyif alıyorum. En azından herkese aynı anda yetmeyi öğrendim ama istenilenin karşılığının verilemediğini orada da görüyorum.

Günümüzde seramik sanatının gelişmesi için neler yapılabilir sizce?

Duygu Bağlan: Aslında eski sanatçıların, işin duayeniyim diyen ama artık üretmeyenlerin bu sanattan elini ayağını çekmeleri gerekiyor. Genç sanatçılara imkan tanınması gerekiyor. Ama Maalesef galeriler bir seramik sergisine yer verecekse sergiyi açmak istiyor. Bu çok yanlış.Artık onların dönemi kapandı. Bu sanatı onlar bir yere taşıdı ama gençler artık gelmesi gereken yere getirecek. Bence bundan sonra geçlere daha çok yer verilmedi. İki senede bir burada duayen sergisi yapıyorum. Onun dışında ya alaylı yetişmiş ya da kendi çabasıyla sanatı yapabilen isimlere yer veriyorum.

İlgili Seramiğe özgü mekan: D’art Galeri haberiyle ilgili sizde görüşlerinizi yazarak gündeme dahil olabilirsiniz.

Exit mobile version