İstanbul Bilgi Üniversitesi Mimari Tasarım Yüksek Lisans Programı’nın düzenlediği “Harran: Bir Ovanın Çehresi” sergisi açıldı. Coğrafyanın mimari düşünce yapısına odaklanan sergi, 27 Mart tarihine kadar Studio-X’te sanatseverlerin ziyaretine açık olacak. Serginin fikri, Mimari Tasarım Yüksek Lisans Programı dersleri kapsamında yapılan “ARCH 542 In Situ: Mimarlıkta Araziyi Yeniden Düşünmek Semineri” ile doğdu. Harran Ovası’na yapılan üç günlük ziyaretlerde ovanın karakteri Nemrut Dağı eteklerinden başlayarak incelendi.
ODAK NOKTASI ARAZİ MAKETİ
Sergide, bir grup mimar ve araştırmacının eşlik ettiği bu üç günlük seyahatin izlenimleri, mimarlığın alışılagelmiş temsil araçları üzerinden tekrar ele alınarak ziyaretçilerle paylaşılıyor. Malzemenin doğası ve kesin olmayanın estetiğini yansıtan sergi, katılımcılara fotoğraf, maket ve bölgeye ait mimari çizimleri sunuyor. Serginin odak noktasını Nemrut Dağı’ndan başlayıp Atatürk Barajı ve tüm Harran Ovası’nı kapsayan 1:100000 ölçekli bir arazi maketi oluşturuyor. Maketin üzerinde gezi rotasındaki odak noktalarının seramik, mum, ahşap gibi farklı malzemelerle yorumlandığı detay maketler de yer alıyor. Bu makete, yine gezi izlenimlerini yörenin renklerine göre belirten bir fotoğrafik kolaj, kesitler ve bölgenin yıllar içindeki değişimini hava fotoğrafları üzerinden izleyen bir video eşlik ediyor. Sergide yer alan isimler ise şöyle: Bilgi Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Öğretim Üyesi Elif Kendir Beraha, Bilgi Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Öğretim Görevlisi Ceren Balkır Övünç, Bilgi Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Öğretim Görevlisi Mesut Öztürk’ün ve Bilgi Üniversitesi Mimari Tasarım Yüksek Lisans Programı öğrencileri Aydan Ataç, Özlem Güven, Nilüfer Karanfil Büyükyıldırım, E. Ecem Kırtaş, Murat Sökün ve Meryem N. Yabanigül.
Sergi üzerine merak edilenleri, serginin düzenleyicisi Bilgi Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Öğretim Üyesi Elif Kendir Beraha’ya sorduk.
■ Serginin “ARCH 542 In Situ: Mimarlıkta Araziyi Yeniden Düşünmek Semineri” ile doğduğu belirtiliyor. Bu kapsamda Harran Ovası’nın seçilmesinin özel sebebi nedir?
Elif Kendir Beraha: Bu seminer kapsamında ilk olarak Harran Ovası’nı seçmemin sebebi, bölgenin hem fiziki hem kültürel coğrafya açısından taşıdığı önemdi. İnsanlık tarihinin dönüm noktalarından çoğunun bu bölgede şekillendiğini, günümüzde dahi yöreden geçen uygarlıkların bıraktığı izlerden gözlemlemek mümkün.
■ Üç günlük seyahatte serginin şekillenmesi adına katılımcıları sanatçıları ovaya dair en etkileyen unsurlar nelerdir?
Elif Kendir Beraha: Üç günlük seyahatte ovadaki kontrastlar, Atatürk Barajı’nın değiştirdiği iklim ile toprak ve gökyüzü değişen binlerce renk bizi çok etkiledi. Ama aynı zamanda o müthiş coğrafyada, olağanüstü tarihi eserler arasındaki yaşantının zorluğunu kısacık da olsa görmek bizi sarsan bir deneyim oldu.
SIRADA KARS PLATOSU VAR
■ Sergiyle birlikte Harran Ovası’nın eksiklerinin giderilmesinin ve yeniden yorumlanmasının da önü açılabilir mi?
Elif Kendir Beraha: Umuyoruz ki bu serginin Türkiye’deki en köklü uygarlıkların yeşermiş olduğu Harran Ovası bölgesinin tekrar gündeme gelmesinde ufak da olsa bir katkısı olur.
■ Bu sergi projesi daha sonra başka bölgelerle de devam edecek mi?
Elif Kendir Beraha: Evet, fiziki coğrafyanın ve arazinin insan düşüncesini şekillendirmesi konusunu In-Situ semineri kapsamında incelemeye devam etmeyi düşünüyorum. Bu bağlamda farklı bir ekiple önümüzdeki dönemde Kars platosu ve çevresine bir gezi düzenleyeceğim.
İlgili Harran’a mimari bakış haberiyle ilgili sizde görüşlerinizi yazarak gündeme dahil olabilirsiniz.